Praktische informatie

Hieronder staat aanvullende praktische informatie. Deze zal steeds worden bijgewerkt en aangevuld. Wil je nog meer weten of heb je vragen, aarzel dan niet contact met me op te nemen via info@danshetlevennu.nl 

ONLINE DANSEN, hoe je je goed in het algemeen en technisch kunt voorbereiden, kun je lezen door hier te klikken. 

REGELS VOOR SPORTEN, BEWEGEN, DANSEN tijdens Covid19 periode
kun je lezen door hier te klikken 

Aanmelding, tijdens Covid19 periode altijd vooraf nodig.
Kijk bij de betreffende dansactiviteit hoe je je kunt aanmelden en betalen.
Als je je aanmeldt reserveren wij een plek voor je, wat kan betekenen dat een andere danser niet kan komen.
Daarom gelden er annuleringsvoorwaarden. 

ANNULERINGSVOORWAARDEN kun je lezen door hier te klikken. 

PRIVACYBELEID kun je lezen door hier te klikken

DISCLAIMER voor DANCING FOR BIRTH sessies kun je lezen door hier te klikken

 

ALGEMENE PRAKTISCHE INFORMATIE ALS JE KOMT DANSEN 

Beginnend en/of ervaren.
Alle huidige lessen en workshops bieden zowel bedding voor beginnende dansers als diepgang voor de meer ervaren danser.
Ook kun je instromen gedurende het jaar en zo ‘vaak’ of ‘weinig’ komen als je wilt. 

Kleding en wat mee te nemen.
Tijdens het dansen is het handig een flesje water mee te nemen en makkelijk zittende kleding te dragen, liefst in laagjes voor warme en koelere momenten. We dansen op blote voeten, op soepele dans/gymschoenen of sokken met antislipzool.

Bewegingsoefening
Zoals vele andere vormen van lichaamswerk is een dansmeditatie een bewegingsoefening. Door deze keer op keer te ‘doen’, land je meer in je lichaam, hoe meer je in je lichaam landt, hoe vrijer de danser in jou wordt, hoe vrijer de danser in jou wordt, hoe meer ruimte er ontstaat de diepere lagen van deze oefening te ontdekken, deze met anderen te delen en in je dagelijkse leven te integreren.

Kortingen.
Daarom bied ik voor de meeste lessen en dansdag-workshops kortingen aan als je regelmatig van plan bent te komen. Kijk daarvoor bij het betreffende aanbod. Wordt je belemmerd door je financiële situatie om te komen dansen, neem dan contact met me op.

Als je voor het eerst komt bij 5Ritmes of OpenFloor
1. Er zijn geen pasjes te volgen.
2. Op de dansvloer  verschuiven we onze aandacht van praten met woorden naar communiceren met beweging. Het zorgt voor zeer creatieve uitwisselingen.
3. Besef dat als je voor het eerst komt dit best spannend kan zijn. Neem de tijd om te ervaren hoe het gaat, dat te doen wat voor jou werkt en te experimenteren op je eigen manier.  Net als met andere bezigheden die je voor het eerst doet kan het zijn dat het wat tijd en moeite kost voordat je je meer op je gemak voelt in het geheel en het dansen wat meer als vanzelf gaat. Iedereen kan dansen. Ongeacht leeftijd, geslacht, levensverhaal, beperking, ervaring, energie. Het enige wat nodig is, is je bereidheid te willen bewegen.
Omdat iedere dansles weer anders kan zijn, is het raadzaam een aantal keren te komen.
Er zijn dansers die voor de tweede keer komen en er zijn dansers die hier al jaren komen. Maar iedereen kwam ooit voor de eerste keer. Dansers kunnen uitbundig zijn of ingetogen, op zich zelf dansen of juist in contact, verdrietig of juist vrolijk, verlegen of direct, zittend dansen, wervelend door de ruimte of liggend. Iedereen komt om zijn/haar eigen redenen dansen en er is respect voor ieders manier van dansen.
4. De les bestaat uit meerdere gedeeltes: indansen met of zonder begeleiding, introductie en uitleg, dans met begeleiding verweven met de meer vrije wilde dans, verstilling en afronding van de les met meestal ruimte om ervaringen te delen.  Een workshopmiddag of middag heeft weer zijn eigen indeling.
5. Als je geen idee hebt wat je moet doen, probeer dan iets van onderstaande:

Blijf
Zoals bij elke meditatie, afleiding gebeurt en is te verwachten. Steeds weer kun je je aandacht zachtmoedig terug brengen naar de beweging.
Volg je eigen tempo
Ongeacht wat de rest van de dansers doet, luister naar je lichaam. Als je ontspannen meebeweegt met de ‘beat’ dan ‘tank’ je als het ware weer vanzelf bij.
Probeer uit
Rem af, versnel, experimenteer, breek een gewoonte. Als je altijd op jezelf dans, betrek dan eens iemand anders in je dans. Als je liever met een partner danst, probeer dan eens alleen te dansen. Imiteer iemand en kijk hoe dat voelt. Maak je eigen mix van bewegingen van anderen.
Het gaat niet om de muziek
De docent maakt gebruik van muziek om beweging te katalyseren. Hou van de gekozen muziek of haat het, hoe je ermee beweegt is geheel aan jou. Maar gebruik alles als brandstof voor je dans.
Geef niet op
We raken flarden aan van vermoeidheid, verveling, verlegenheid, frustratie of ongemak. Zelfs al je alleen een vinger kan wiebelen of knikken met je hoofd op de beat, blijf dat dan doen totdat er vanzelf iets verandert. Meestal gebeurt dat.  
Geniet
Overmatige serieusheid vertraagd en kan stagneren. 
(Teksten met dank aan Sietske Venema en OpenFloor Movement International )

 

Verantwoordelijkheid.
Je volgt de lessen/workshops geheel op eigen verantwoordelijkheid. Mensen die in behandeling zijn (fysiek of psychisch), medicatie of drugs nemen, dienen dit bij voorkeur op voorhand te melden aan de docent.

Een lichamelijke beperking.
Omdat deze dansvormen gaan over de innerlijke beleving en niet over de uiterlijke vorm, kun je geheel je eigen energie volgen binnen jouw kaders en mogelijkheden. En ook op jouw wijze: je kunt dansen op een stoel, op de grond, op een tafel, stilstaand, alleen met een deel van je lichaam etc.  Wil je hier nog meer informatie over en/of wil je hierover in gesprek, aarzel dan niet contact met me op te nemen.